אימון אישי בדרך הנכונה

מאמן איננו מדריך או יועץ.

קיימים הרבה מאד ניסיונות להגדיר אימון, או אימון אישי, כולל זו של ויקיפדיה .

הדרך שבחרתי לחדד את המשמעות מאחורי המונח אימון אישי, היא בהתייחסות לפעילויות אחרות כמו לימוד,הדרכה וייעוץ.

בתהליך האימון האישי, המאמן לא נדרש להקנות למתאמן ידע , להדריך אותו או לשמש כיועץ, אלא לתרגל ולשפר יכולות קיימות של המתאמן באמצעות תהליך מובנה של העצמה אישית. 

כדי להמחיש את הכוונה שלי אשתמש בדוגמה מתחום הספורט.

לכל שחקני הצמרת בתחום הטניס יש מאמן אישי. ברור הוא שיכולתם של שחקני הטניס על המגרש גבוהה בהרבה מזו של המאמנים.

אבל למאמנים יש את היכולת המקצועית והאובייקטיבית לזהות יתרונות וחסרונות של השחקן , להסכים ביחד עם השחקן על יעדים לשיפור ועל נגזרת של תוכנית האימונים.  

המאמן ינהל ויפרה את תהליך העצמה האישית שעובר השחקן.  

בשונה ממדריך לטניס, תפקידו של המאמן איננה ללמד או לייעץ למתאמן אלא להקנות לו כלים להתמודדות ולשיפור עצמי. 

הכלים יכולים להיות מקצועיים , כמו תרגול ושיפור סוג מסוים של חבטה ,וגם רגשיים , כמו כיצד להתמודד עם חרדות ולחצים במשחקים חשובים. 

יועץ, או יועץ אישי יהיה בדרך כלל משהו שמחזיק בידע ספציפי. למשל, יועץ משפטי או יועץ אבטחה. תפקידו של היועץ איננו לאמן את הלקוח בהשגת הידע, אלא להשלים ידע שחסר לו.

לסיום, אציין כי אותו אדם יכול לשמש גם יועץ, מדריך או מאמן אישי. בכל אחד מהמקרים, אופי השירות והיעדים שלו יהיו שונים לגמרי.

למשל ,איש מכירות מנוסה יכול לשמש כיועץ מכירות לארגון, להכשיר אנשי מכירות או לשמש כמאמן אישי לאנשי עסקים בתחום המכירות.

סוגים שונים של מאמנים ושיטות אימון

מאמן אישי או בשמו הלועזי : קואוצ'ר, יכול להציע את שרותיו בכל תחום או צורך, בתנאי שהוא דבק בעקרונות האימון האישי ובאחת משיטותיה.

קיימים כיום הרבה מאד מוסדות או אנשים פרטיים שמכשירים מאמנים, ועדיין לא קיימת בישראל רגולציה או פיקוח בתחום.

ההבדלים בין ההכשרות השונות למאמנים הם בעיקר בשיטה הספציפית שפותחה לצורך האימון , אבל כולן מבוססות על תהליך מובנה של התבוננות, שיקוף למתאמן, ניתוח ותוכנית פעולה לטווח הארוך.

לצורך הדוגמה, אדם שנקלע למשבר בתחום הקריירה, יכול להיעזר בשרותי אימון אישי של מומחית קריירה, שתאמן אותו בגישה תוצאתית , או לבחור במאמנת אישית עם רקע בפסיכולוגיה תעסוקתית , שבוודאי תיישם שיטת אימון פסיכולוגית.  

התהליך שיעבור המתאמן בכל אחת מהשיטות יהיה שונה לגמרי.

בגישה התוצאתית סביר להניח שהמאמן ינסה לנתח את הניסיון התעסוקתי שלך, לאפיין את נקודות החוזקה והחולשה שלך ולהסכים ביחד על תוכנית וצעדים שיש לנקוט כדי לשפר את היכולות שלך למצוא את התפקיד הבא.

בגישה הפסיכולוגית , יושקעו יותר מאמצים בצד הרגשי , וחזרה לשוק העבודה תתבצע רק לאחר תהליך של התבוננות פנימית והעצמה רגשית של המתאמן.

למרות השוני בשיטות, העקרונות של האימון האישי נשמרים, מאחר ומדובר בתהליך של אבחון ושיפור יכולות קיימות של המתאמן בתהליך מובנה. 

 

בחירת מאמן אישי שטוב בשבילך

 

בשל האופי האישי המובנה בתהליך האימון האישי, המקצועיות שלו חייבת להיות משולבת ביכולת בין-אישית גבוהה, בסובלנות ונינוחות.

בנוסף, קיימת חשיבות רבה להתאמה בין המתאמן לבין פרופיל המאמן האישי ושיטת האימון שלו.

ולכן, לפני שאנחנו בוחרים במאמן אישי , נדרשת מאיתנו עבודת הכנה בניסיון להתאים לעצמנו את סוג ואופי המאמן האישי שעשוי לתרום לנו בצורה הטובה ביותר.

לצורך הדוגמה, במידה והחלטנו להקים עסק חדש ואנחנו מרגישים בצורך של מאמן אישי שילווה אותנו בתהליך ,רצוי שנתמקד בחיפוש מאמן אישי עם רקע וניסיון עסקי ובשיטת אימון תוצאתית. 

זה לא מחייב, אך לעיתים מאמן מסוג זה יקרא מאמן עסקי. 

חשוב לציין כי מאמן עסקי בהגדרה, איננו מנטור ולא מלווה עסקי. מדובר באדם שעדיין דבק בעקרונות האימון האישי עם התמחות בצד העסקי. 

לעומת זאת, במידה והעסק שלנו נקלע לקשיים, אנחנו מרגישים מדוכדכים וחסרי אנרגיות, סביר להניח שיתאים לנו מאמן אישי שדוגל ובקיא בשיטת האימון הפסיכולוגית.

 

לסיכום

תהליך אימון אישי נכון,  אמור להתמקד בהסתכלות ארוכת טווח ואסטרטגית, תוך כדי התייחסות לבעיות ספציפיות שאובחנו במסגרת תהליך האימון. 

במילים אחרות, הערך המוסף החשוב של האימון האישי הוא בתהליך ההעצמה האישית של המתאמן.

במקרים שתחום האימון הוא יותר מקצועי, כדוגמת מאמן אישי לכלכלת הבית, מאמן עסקי, מאמן אישי לריצה וכו', רצוי שהמאמן יציג ערך מוסף וניסיון מאותו התחום.

כתב: אבי לבנטל

מאמרים קשורים

תגובות

mood_bad
  • אין עדיין תגובות
  • הוסף תגובה