הכנת תכנית עסקית

מהי תכנית עסקית ?

תכנית עסקית  היא מסמך  אסטרטגי  של עסק שמטרתו לתעד את התפיסה העסקית ותוכנית הפעולה שלו. תכנית עסקית עשויה להיות מסמך פנימי לשימוש הנהלת העסק או מסמך חיצוני שמוגש למשקיעים פוטנציאליים כחלק מתהליך גיוס הון.

חשיבותה העקרית של התכנית העסקית היא בכך שהיא "מכריחה" את בעל העסק לבצע  ניתוח שיטתי ומובנה של פעילות העסק וכוללת חשיבה אסטרטגית על התפתחות ורווחיות העסק בעתיד.

מה כוללת תכנית עסקית ?

תוכן ומבנה התכנית העסקית משתנה בהתאם לאופי העסק והצרכים שלו. תכנית עסקית לעסק קטן בתחום השירות תהיה מצומצמת יחסית, בעוד שתכנית עסקית להקמת מיזם טכנולוגי חדש תהיה מקיפה ומורכבת.

באופן כללי, חשוב שתכנית עסקית תכלול סקירה של המוצר או השירות של העסק, תכנית שיווקית וחלק פיננסי שיכלול תקציב ותחזית רווחים לשנים הקרובות.

נהוג לכלול בראשית התכנית, תמצית מנהלים.  תמצית מנהלים זהו מסמך של 1-2 עמודים שאמור לסכם בקצרה את האלמנטים החשובים של התכנית המלאה.

במאמר תכנית עסקית למשקיע  מוצגים האלמנטים החשובים שצרכים להופיע בתכנית עסקית של מיזם טכנולוגי המעוניין בגיוס הון.  במקרה זה, משקיע פוטנציאלי ירצה להתרשם מהרעיון , אולם גם מצוות היזמים והיכולות שלהם בתחום.

בתכנית עסקית לעסק קטן או בינוני המיועד למשקיעים פיננסיים כמו בנקים, הדגש בתכנית העסקית יהיה על הצד הפיננסי, וכנגזרת רמת הסיכון והביטחונות של העסק.

הכנת תכנית עסקית- יועצים בתחום.

במרבית המקרים נעזר ביועץ עסקי או יועץ כלכלי לצורך עזרה בהכנת תכנית לעסק.

בשל השוני במבנה ובמטרה של התכנית העסקית, חשוב לבחור ביועצים אשר יש להם ניסיון בתחום הספציפי.

כאשר מדובר בממציא או יזם בתחום היזמות הטכנולוגית, יש להיעזר ביועצים עסקיים בעלי ניסיון ורקע בשוק הטכנולוגי. חשוב לציין כי בחלק מהמקרים , על התכנית העסקית להיות בשפה האנגלית.

כאשר מדובר בהקמת חנות פיסית ו/או מקוונת , נעדיף להשתמש ביועץ עסקי עם ניסיון בתחום הקמעונאות ומסחר אלקטרוני.

באם מדובר בעסק המעוניין לגייס הון או אשראי מגופים פיננסיים נעדיף להיעזר ביועצים כלכליים שזהו תחום התמחותם ויש להם כבר ניסיון ומערכת ומערכת יחסי עבודה עם הבנקים ומקורות המימון.

הכנת תכנית עסקית- סיכום.

תכנית עסקית הוא מסמך אסטרטגי של העסק והכנתו דורשת מאמצים ומיומנות גדולה. המבנה ו"העומק" של התכנית העסקית יקבע בהתאם לסוג העסק והיעדים של התכנית העסקית. מומלץ להיעזר ביועץ עסקי או כלכלי בתחום להכנת תכנית עסקית אפקטיבית.

אינדקס יועצים שניתן להיעזר בהם בהכנת תכנית עסקית

תגובות

mood_bad
  • אין עדיין תגובות
  • הוסף תגובה