לפני שעסק שוקל להתרחב ו/או להפוך לרשת ,כדאי שהבעלים שלו ישקיעו הרבה מחשבה ומחקר שוק.
בין השאר, הייתי ממליץ ללמוד מניסיונם של עסקים מצליחים אחרים בתחום.
הרבה מאד עסקים התרחבו, נסגרו או שינו צורה. למרות שתנאי השוק ישתנו, ניתן לקבל הרבה מאד תובנות מניתוח המהלכים שלהם.
בחרנו בהתבוננות קצרה על מקדולנד'ס, מאחר והיא מהווה דוגמה ברורה לעסקים מצליחים ומובילת שוק בתחומה..
מקדונלד׳ס היא לא סתם אימפריה עסקית, אלא מדובר בעסק שעשה מהפכה אמתית בתרבות המסעדנות בעולם.
החברה מונה כיום 36,000 סניפים הפזורים בכ- 120 מדינות ברחבי העולם.
ממליץ בחום לצפות בסרט "המייסד" המספר בצורה עלילתית את הספור האמיתי מאחורי האימפריה.
בדומה לקורה בתחומי עסקים אחרים, כמו בתחום ההייטק למשל, החלק החשוב ביותר בהצלחתו והתרחבותו של כל עסק קטן תלוי באיכות היזמים ו/או הממציאים שלו.
בדוגמה שלנו, האחים מקדונלד׳ס , להלן "הממציאים" פתחו מסעדה חדשנית עם שיטה חדשנית לייצור ומכירת מזון.
בעוד שהם היו "חזקים טכנולוגית" החזון והיכולות שלהם היו מוגבלים מבחינה עסקית .
את הפוטנציאל להפוך לעסק גדול ומצליח גילה ריי קרוק איש מכירות שהיה בעצם ספק משני לעסק של האחים.
לריי קרוק היה את החזון ואת היכולות העסקיות לקחת את "השיטה" ולהפוך אותה להצלחה.
אז בהיבט הזה אנו למדים כי למקדונלד׳ס הייתה קבוצת יזמים חזקה.
החלק השני המעניין בהתפתחות של עסק באופן כללי קשורה למקורות המימון.
כאשר אתה עסק קטן , נדרשת השקעה גדולה מאד בהתרחבות העסק.
הבנק לא תמיד הוא פתרון רצוי או מצוי, ואם אין לך הון עצמי, הדרך לצמוח יכולה להיות איטית מאד או על ידי הענקת זיכיונות לזכיינים אחרים.
מקדונלד׳ס התפתחה בשיטת הזיכיונות , והיא עברה הרבה מאד משברים עד שהצליחו להתנהל בצורה עסקית נכונה.
למי שאכן מעוניין להתרחב בדרך זו ,ממליץ ללמוד בדקדקנות את המשברים והאתגרים שעברה מקדונלד׳ס בתחום.
עסקים מצליחים מהרבה סיבות, אבל היכולת היוצאת דופן של מקדונלד׳ס ליצור חדשנות עסקית וטכנולוגית היא נדירה.
לא מדובר בחברת הייטק, אבל ניתן לזהות כי חדשנות חשובה מאד במיצוב של החברה כמובילה ובנאמנות גבוהה של לקוחות.
avilev
דצמבר 18, 2018 ב 7:00 amמאמר מצויין, תודה
avilev
ינואר 10, 2019 ב 11:06 amהדוגמה של מקדונלד'ס מעניינת למרות שהתנאים בשווקים השתנו מאז