מה הופך סטארט-אפ להצלחה? חלק ב'

מה הופך סטארט-אפ להצלחה

בניסיון לברר מה הופך סטארט-אפ להצלחה  , התייחסתי בחלק הראשון של המאמר להיבטים של חדשנות רעיונית טכנולוגית ואיכות היזמים.

היבט נוסף שאתייחס אליו בהרחבה הוא התזמון, הטיימינג ואני ארחיב את התופעה למושג "מזל".

 

 

 

טיימינג ומזל של סטארט-אפ

היבט נוסף שאתייחס אליו בהרחבה הוא התזמון, הטיימינג ואני ארחיב את התופעה למושג "מזל".

כן , נשמע קצת ילדותי ושטחי אבל המזל משחק לעיתים גורם מכריע בהצלחה של מיזם טכנולוגי.  

כמה שזה נשמע מוזר, יש הרבה יותר מיזמים ש"הקדימו את השוק" מאשר כאילו ש"איחרו" אותו.

מישהו בכלל זוכר את התפוצצות בועת האינטרנט בשנת 2000?כנראה שלא הרבה אנשים.

אחת הסיבות שהיא התפוצצה קשורה לכך שהיה דיסונס אמיתי בין הפוטנציאל של תעשיית האינטרנט לערך של המיזמים באותם ימים. 

האינטרנט כביזנס היה בחיתוליו והאנשים, ובעיקר המשקיעים ראו בו תופעה חולפת. אופנה. בודדים היו האנשים, כמו יוסי ורדי למשל, שהאמינו בחזון של מהפכת האינטרנט וההשפעות שלה לטווח הארוך.

כנראה שכאשר מתחוללת מהפכה של ממש, היא מגיעה בגלים. חלקם בגלים יורדים, בדומה מאד להתנהגות שוק ההון בעולם.

להיות יזם בתקופה שסמוכה "להתפוצצות הבועה" הייתה בפירוש טיימינג גרוע אבל בעיקר חוסר מזל. בטיימינג טוענים שאולי אפשר לשלוט, להשפיע- אבל במזל או בחוסר מזל פשוט לא.

ובהקשר הזה , למארק צוקרברג מפייסבוק ,מעבר להרבה מאד כישרון- היה טונות של מזל. הוא היה האדם הנכון (טכנולוג מוכשר וחרוץ) במקום הנכון (אונ. הרווארד), בזמן הנכון (3 שנים אחרי התפוצצות הבועה) שהתמזל מזלו להכיר את המשקיעים הנכונים (שון פרקר ואחרים) שידעו לתת לו ערך מוסף ברגעים הקריטיים.  

האם אותו רעיון למיזם היה מצליח אם היה יוצא מסטודנט בטכניון? סביר מאד להניח שלא.

אז בשלב הזה לפחות המסקנה היא דיי ברורה.

חשוב שהיזם יהיה מוכשר באופן מיוחד. לווא דווקא מבחינה טכנולוגית ו/או עסקית . יותר חשוב הדבקות במטרה ואישיות חזקה. הרעיון והטכנולוגיה כנראה שפחות חשובים. 

וצריך הרבה מאד מזל, להיות בזמן שהשוק בשל לרעיון ולהכיר את המשקיעים הנכונים.

הרוח היזמית של הסטארט-אפ

אבל בעצם מה ההבדל בין הצלחה של סטארט-אפ שנמכר בשווי "יפה" של 50 מליון דולר לבין הצלחה בסדר גודל של פייסבוק? לי לפחות יש דעה בנושא. אם תסתכלו טוב תראו שמי שעומד בראש החברות המצליחות באמת , הם אותם האנשים שייסדו אותן.

צוקרמן שכבר הזכרנו, גיל שויד מצ'ק פוינט, לארי פייג מגוגל , ג'ף בזוס מאמזון הם רק דוגמאות למייסדים של חברות ענק שנשארו על "כס המלכות".

"הרוח היזמית" של היזם או של קבוצת היזמים היא המפתח לייצור חברות טכנולוגיות מצליחות באמת. במקרים בהם המשקיעים השכילו, או לעיתים נאלצו לקבל את היזמים "כבעלי בית"- האנרגיה והאמונה של היזמים לקחה את המיזם רחוק מאד.

הדוגמה אולי הטובה ביותר שמאששת את טענתי היא של  סטיב ג'ובס מאפל.

באופן מפתיע, ככול שיותר למדתי וחקרתי עליו – למדתי יותר להעריץ אותו. תראו כיצד אפל התרסקה אחרי שהמנכ"ל המקצועי שהוא הביא גרם להדחתו, וכיצד אפל המריא חזרה לאחר שהיזם חזר להוביל אותה. 

נכון שיזם כמו ג'ובס זה מיצרך נדיר , אבל הוא בפירוש דבר שצריך לשאוף אליו. 

וכשהרבה פעמים אנשים מזכירים את המונח להקים את המיזם בגראז׳ , לא תמיד יודעים או זוכרים את הפשט, שכך בדיוק הקים ג'ובס את אפל- במוסך של ההורים שלו.

כתב :אבי לבנטל

מאמרים קשורים

יועץ עסקי

בחירת יועץ עסקי מתאים

משמעות הייעוץ והיועץ העסקי ייעוץ הוא ענף רחב מאד, ובהתאם למפורט בויקיפידיה , קיימים עשרות תחומים של שירותי ייעוץ. באופן כללי , ניתן לאבחן שירותי ייעוץ

קרא עוד »
תוכנית עסקית

תוכנית עסקית למשקיע-חלק ב'

חשיבותה של תמצית המנהלים ככלי שיווקי. הכנת תוכנית עסקית למשקיע הוא אתגר חשוב מאד בתהליך גיוס הון. בחלק הראשון של המאמר התייחסנו לחשיבותה הרבה של

קרא עוד »
תוכנית עסקית למשקיע

תוכנית עסקית למשקיע-חלק א'

האתגר הכנת תוכנית עסקית למשקיע הוא תהליך מתמשך שדורש איסוף מידע. תוכנית עסקית טובה היא תוכנית תמצית ולא מסמך עבה של 100 עמודים עם כריכה

קרא עוד »

תגובות

mood_bad
  • אין עדיין תגובות
  • הוסף תגובה