בדיקה של רעיון טכנולוגי חדש

בדיקה של רעיון טכנולוגי חדש .

בדיקה של רעיון טכנולוגי חדש הופכת לחלק משגרת החיים של כל יזם.

כשאני מנסה לנתח את ההיסטוריה שלי בתחום היזמות הטכנולוגית, אני מגלה שעלו במוחי עשרות רעיונות למיזמים חדשים, מתוכם ניסיתי בפועל להקים 7 מיזמים חדשים ו-3 מהם הגיעו לשלבים שונים של הבשלה.

 לצורך הדיון, רק 10% מהרעיונות שלי הומרו למיזם פעיל. היחס הזה הוא כמובן אישי ,אבל חשוב להבין שלא כל רעיון שצץ לכם בראש, כמה מהפכני שיהיה, יש לו היתכנות עסקית וכלכלית .

במהלך השנים, וגם לאחר שהייתי תקופה מסוימת "בצד של המשקיעים" קבעתי לעצמי מספר קריטריונים שמאפשרים לי להתמודד בצורה "אנליטית" בניתוח רעיונות חדשים:

היתרון היחסי שלי כיזם במיזם שיוקם.

לדעתי , זה הפרמטר החשוב ביותר שצריך היזם להתייחס אליו בסינון הרעיונות שלו.

 לצורך הדוגמה, נגיד שבזמן שאתם מתקנים את הפנצ'ר שלכם במוסך , עולה לכם רעיון ל"צמיג חכם" שברגע שנכנס בו גוף זר, שיכול לגרום לפנצ'ר, הוא משמיע קולות התראה. 

וכמובן, איך אפשר בלי אפליקציה בנייד שתתן לכם אינדיקציה בזמן אמת על מצב הצמיגים שלכם. ברור שפתרון מסוג זה דורש שילוב של סנסורים בתוך הצמיג ועל פניו הוא נשמע ישים ומדליק.

אבל מה? הניסיון שלכם הוא מתחום התוכנה ואתם לא באים מתעשיית הרכב. זה נכון שבשלבים הראשונים ניתן "להשלים" את המידע באמצעות יועצים מהתחום , אבל ברור הוא כי אם המיזם יצליח לגייס כסף , בשלב מוקדם מאד תהיו מיותרים במיזם. 

התרומה של היזם בשלבים הראשונים של המיזם היא היכולת היזמית שלו, וככול שהפרויקט מתפתח, הצורך היזמי מתמוסס ונדרשים בעלי תפקידים מקצועיים במיזם.

אז אם נסכם זאת בקצרה, אתם מעוניינים להקים מיזם שתוכלו להשתלב ביישום המסחרי שלו.

האמצעים הנדרשים למסחור הרעיון.

בבחינת קריטריון זה, לא מדובר על השקעה בתוכנית עסקית ובמחקר של חודשים. אלא, בחשיבה של 10 דקות. 

אם אשתמש שוב בדוגמה של "הצמיג החכם" , ברור שיש צורך להשקיע בתכנון הנדסי, בתבנית , במזעור אלקטרוני וכו'. אני מניח שצרכים גם לקבל אישורים על תקן הצמיג שיפותח וכו'.

 לאחר שתשימו את כל הדרישות על דף נייר, תגלו פתאום את רמת המורכבות הנדרשת מפתרון כל כך "פשוט".

מעבר לכך, הרבה מאד צמיגים מיוצרים במזרח, וברור שיהיה קשה מאד לשמור על זכויות הפטנט שלו. ואולי הפרט החשוב ביותר הוא יכולת השיווק של הצמיג. 

גם אם תצליחו לפתח את הצמיג החכם ביותר בעולם, ללא שיתוף פעולה עם יצרנית /משווקת כגדולה של צמיגים לעולם לא תצליחו לחדור לשוק הזה. אחרי ניתוח קצר, לי לפחות זה הספיק. אני לא הייתי נכנס כיזם לסיטואציה כזאת.      

האטרקטיביות של הרעיון בגיוס כספים.

למרות שזה נשמע תבוסתני, ככול שהרעיון של המיזם רחוק מלהיות בתחומים "החמים" של ההשקעות, הקושי בגיוס ההון יכול להיות עצום עד בלתי נסבל, ואני באמת מדבר מניסיון.

 ניסיתי פעם להסתובב במשך למעלה משנה עם רעיון ממש טוב,( ככה אמרו לי אנשים…) ולגייס עליו הון ראשוני, אבל גיליתי שהוא מעניין אנשים , אבל לא מעניין להשקעה.

כדי להמחיש את הנקודה, אם יש לכם רעיון בתחום הסייבר, סביר מאד שבמהלך החודש הקרוב תהיו עסוקים מאד בפגישות עם קרנות הון סיכון. 

זה לא סוד שלגופי השקעה יש תחומי עניין או "התמחויות" וזה דיי ברור שהם מחפשים את התחומים שלאחרונה גייסו בהם הרבה כסף ו/או נמכרו בסכומי עתק.

כשאתם באים עם רעיון שלא נופל בתחומים "החמים" פתאום תגלו שחלק גדול מהקרנות בכלל לא יפגשו אתכם. 

ברעיון של "הצמיג החכם" קשה לי לחשוב על קרן אחת מקומית שהייתה מעוניינת להשקיע בו, ואולי תקבלו תשובה מנומסת כמו" אין לנו יתרון יחסי בזה". 

המשמעות היא , שתצטרכו למצוא קרן בחו"ל שמתמחה בתחומים האלה וזה הופך את תהליך גיוס הכסף למורכב ויקר מאד.

בדיקת שוק .

בהנחה שהרעיון טכנולוגי עמד בשלושת הקריטריונים הראשונים מומלץ לבצע מחקר שוק קצר, ולנסות ולהבין אילו חברות פועלות כרגע בתחום, והאם הרעיון שלך כמו לא קיים בשוק (גם זה קרה לי).

בנוסף כדאי לבצע חיפוש פטנטים קצר בגוגל פטנטים כדי למנוע אפשרות שעל הקונספט של הרעיון שלכם כבר רשום פטנט.

סיכום.

לסיכום, ברוב המקרים יש פער עצום בין "רעיון מדליק" לבין "רעיון מסחרי"וחשוב לפתח כלים כדי לבדיקה של רעיון טכנולוגי חדש  , אחרת תישארו במקרה הטוב ממציאים ולא יזמים. 

כתב: אבי לבנטל

מאמרים קשורים

תגובות

mood_bad
  • אין עדיין תגובות
  • הוסף תגובה