חיפוש מידע באינטרנט

האינטרנט נועד במקור לעזור לנו.

מרבית הרכבים כיום הם "אינטליגנטיים" ומשובתים במחשב ולוח מחוונים ייעודי, אשר מודיע לך בין השאר, על תאריך הטיפול הקרוב לרכב. 

בעקבות התראת הטיפול לרכב שלי, לקחתי אותו למוסך לטיפול תקופתי. 

בסיום הטיפול ביקשתי מאחד "המומחים" במוסך לאפס לי את התראת הטיפול.  במשך 15 דקות הוא הפעיל וכיבה את המנוע ולחץ על עשרות כפתורים . אני חייב להודות כי בשלב מסוים הסתכלתי עליו בהערצה כי הוא ממש נראה לרגע כמו טייס קרב.

יום למחרת גיליתי שההתראה על הטיפול ברכב לא נעלמה, והמוסכניק כנראה לא התקבל לקורס טיס. לא התייאשתי…יש אינטרנט.

עשיתי חיפוש ביוטיוב ובאנגלית, בהתאם לסוג הרכב, ואחרי 2 דקות מצאתי את הסרטון המתאים. כעבור דקה נוספת ,לאחר שעקבתי אחרי ההדרכה ולחצתי במספר מקומות במסך הרכב – נעלמה התראת הטיפול.

חשוב להזכיר כי האינטרנט שימש במקור רק לצורך תיעוד והעברת מידע בין מוסדות מחקר. כיום משמש האינטרנט בעיקר כפלטפורמה שיווקית ולכלי לקידום יחסי ציבור לעסקים .

אומנות הפיתוי הדיגיטלית.

לפני הרבה מאד שנים, תורכיה הייתה יעד מרכזי לנופש. אחת ההנאות המפוקפקות הייתה להסתובב בשווקים ולקנות מזכרות ומציאות. בזמן שהסתובבנו בדוכנים הרבה מאד מוכרים מיומנים פנו אלינו בהצעות "מפתות".

כמות הפניות התגברה לאחר שזיהו שאנחנו דוברי עברית. רק אחרי כמה כביסות בבית, גילינו ש"בגדי המותגים" שקנינו שם במחירים מוזלים הם בוודאות מזויפים .

זה לא אומר שכל המוכרים בשווקים בתורכיה הם רמאים, רק שאנחנו נכשלנו ביכולת לסנן בחיפוש שלנו את המידע הרלוונטי. 

אם האינטרנט היא ממלכה , אז ברור הוא כי גוגל הוא השליט הכל יכול.

למרות שמנוע החיפוש של גוגל הולך ומשתפר, הבעיה כיום היא הכמות השואפת לאינסוף של האתרים ופיסות המידע המופיעות ברשת .

לצערי, מרבית המידע ברשת הוא זבל דיגיטלי. למרות שגוגל מנסה לעשות סדר בבלגן, הבלגן עדיין חוגג.

 

שלום עולמי ממוחזר.

הרבה פרטי תוכן ברשת המכילים "זבל דיגיטלי" משמשים "כמלכודת דבש", או טיזר, כדי לשכנע אותנו להיכנס לתוך אתרים או כדי לשכנע אותנו להיפרד מחלק מהכסף שלנו.

לפני מספר עשורים, אחת מתכניות הריאליטי הפופולאריות הייתה תחרות מלכת היופי. כדי להתרשם טוב יותר מאיכות המועמדות , היה נהוג לראיין אותן ולשמוע את תפיסת העולם שלהן.

כמעט כל מועמדת טענה כי מאמינה ב"שלום עולמי"… 

זה כמובן נשמע הדבר הנכון להגיד, אבל שכולן אומרות את זה , לא בטוח שזה ממש מקדם את השופטים בסינון איכות המועמדות.

המציאות כיום באינטרנט היא מאד דומה. חלק גדול מהתכנים הם לא "אמיתיים" והם "שתולים" באתרים כחלק מהאסטרטגיה של קידום תוכן באתרים. 

בדומה לתחרות מלכת היופי, הרעיון הוא פשוט. לשלב את המשפטים "הנכונים ביותר" בתכני האתר כדי שהגולשים יקליקו לתוך האתר שלכם. 

אתם מתקשים לייצר תוכן שמושך גולשים? אין בעיה. נוצר שוק משנה של אנשים שמייצרים תוכן לקידום אתרים. הם מבינים בכל תחום… 

אינטרסים משותפים.

אם תשאלו כותב מאמר באינטרנט מדוע הוא כתב את המאמר , והוא יענה כי הוא רוצה לתרום מהידע שלו לאחרים, תשלחו אותו לבדיקה פסיכיאטרית…

מאחורי כל מאמר או פיסת מידע באינטרנט יש אינטרס. לעיתים מדובר בבלוגר שמנסה למשוך קוראים כדי לחזק את המותג שלו. לעיתים מדובר בנותן שירות שמעוניין למשוך התעניינות לאתר שלו, ושכיח לאחרונה, בעלים של ערוץ יוטיוב ("יוטיובר") שמדורג בהתאם לכמות החברים בערוץ והלייקים שמקבל.

כל האינטרסים כשרים, כל עוד אנחנו מודעים לכך ומקבלים תמורה מלאה עבור הפעילות שלנו. תעזרו לי ואני אעזור לכם בחזרה.

שמדובר בתמורה מלאה, הכוונה היא כמובן לכך שהתוכן איכותי והוא תרם לי במשהו. אני אשמח לפרגן בלייק על מאמר רציני או סרטון הדרכה שעזר לי להעלים את ההודעה על הטיפול ברכב.

לעומת זאת , כאשר אני מגיע לקרוא מאמר או תוכן באתר שנראה "מהונדס" , שבנוי מכמה משפטים שחוזרים על עצמם, זה מעצבן אותי. אתם מבזבזים לי את הזמן ואני מרגיש שעובדים עליי. 

איך מחפשים מידע באינטרנט?

אם אתם כמוני, נכנסים לסופר כדי לקנות כמה מוצרים ויוצאים עם עגלה מלאה במוצרים מיותרים , אתם צרכנים גרועים.

באינטרנט, אנחנו לא משלמים בכסף על מידע מיותר, אבל הוא עלול לגרום לנו להתפתות ולרכוש שירותים או מוצרים שלא התכוונו מלכתחילה.

ההמלצה הראשונה היא לא להתעצל ,אלא להזין בחיפוש בגוגל בדיוק מה שאנחנו מחפשים ולא משהו כללי מדיי.

לדוגמה : אם אתם סובלים מבעיות גב ושמעתם שתרגול ביוגה יכול לעזור , תוכלו להיעזר ברשת האינטרנט בקבלת מידע מקיף. אם תציבו בחיפוש משהו כללי וקצר כמו: "יוגה לטיפול בכאבים" תקבלו עשרות תוצאות לא קשורות , חלקן קשורות דווקא לכאבי ראש או בירכיים. אם תדייקו ותרשמו: "איך יוגה יכולה לעזור לי בכאבי גב" תקבלו תוצאות הרבה יותר רלוונטיות.  ביטויים מהסוג השני מכונים  "זנב ארוך", והכוונה היא לביטויים ארוכים ומדויקים המקלים על מנועי החיפוש לסנן טוב יותר את תוצאות החיפוש.

ההמלצה השנייה היא לברוח מתוצאות חיפוש עם כותרות "מפוקפקות" . הבטחות לכסף קל ומהיר , מוצרים במבצעים "סוף הדרך" וכו' . הכלל הוא נורא פשוט . ניתן לסנן תכנים לפי סגנון השפה ו"הבומבסטיות" של המילים.

ההמלצה האחרונה מתייחסת לסינון המידע באתר שהקלקתם אליו. 

קודם כל, אם האתר לא מאובטח, אני ישר בורח ממנו. (סימן של מנעול בסרגל כתובת האתר). לא כך כך מפריע לי שהאתר לא מאובטח. בעיה של בעל האתר. יותר מפריע לי שאתר מאובטח הוא סטנדרט בתעשייה ואם בעל האתר לא מתייחס לזה, אני עובר הלאה.

בשלב הבא אני מביט על תוכן האתר. אם האתר נראה כמו גלילה של שקפים עם נתונים, אני בחוץ. או שהאתר ישן ולא מעודכן או שבעל האתר חיפף בבניית האתר.

השלב האחרון הוא המבחן האמתי, והוא דורש קצת ניסיון בצריכת מידע באינטרנט. אם אני מחפש מידע על קידום אתרים באינטרנט, ואני מגיע לעמוד שיש בו כמה עשרות בודדות של שורות, עם תמונות ובאנר של חצי עמוד שמנסה למכור לי משהו, ברחתי.

אין לי בעיה כלל לקרוא מאמר רציני לקידום אתרים בבלוג של מקדם אתרים. אבל התנאי הוא שהמאמר כתוב בצורה מקצועית ומעמיקה ותורמת לי. בלי באנרים מעצבנים או פופ אפים קופצניים. וכן, אם המאמר תרם לי, אני מפרגן . קבלו לייק. אם ממש התרשמתי ואני צריך באמת שירותי קידום אתרים, סביר להניח שאפנה אליו.

 

חיפוש מידע באינטרנט-מידענות.

האינטרנט הפך למבוך אינסופי של פיסות מידע, והמשימה של חיפוש מידע איכותי ואמין הפכה להיות קשה ומאתגרת.

כדוגמה אחרונה להמחשה, אשתמש במאמר זה, שהנושא שלו חיפוש מידע באינטרנט.

אם תקישו באינטרנט את המשפט "חיפוש מידע באינטרנט", גוגל תציג לכם 13 מיליון תוצאות.

חלק גדול מהתוצאות שתקבלו הן "קשקוש דיגיטלי" , והסיכויים שתימצאו את המאמר "האיכותי" שלי קרובים לסיכויים לזכייה בהגרלת הלוטו.

התחום של איתור תוכן ממאגרי מידע, נקרא מידענות והוא קיים כבר עשרות שנים. אולי הגיע הזמן שאנחנו נאמץ חלק מעקרונות המידענות, ונהפוך לצרכני אינטרנט מיומנים יותר.

 

 

כתב: אבי לבנטל