מה הופך סטארט-אפ להצלחה? חלק א'

הצלחה של סטארט-אפ

השאלה שרבים עדיין מנסים לחקור ולהבין היא מה באמת הופך סטארט-אפ להצלחה…

גם לאחר 25 שנה שאני בתחום , אני לא בטוח שהתקרבתי בצורה משמעותית לפתרון החידה. והאמת, נראה שיש לבחון את השאלה הזאת בכל תקופה ותקופה מאחר ותנאי השוק משתנים.

חדשנות ברעיון של הסטארט-אפ

נשאלת השאלה האם מידת ההצלחה קשורה לחדשנות של הרעיון? כנראה שלו. הרבה מאד מיזמים מתגלים כמצליחים מאד מבחינת גודל הגיוס והשווי של החברות ,אבל לא מציגים חדשנות רעיונית משמעותית.

כדוגמה ניתן לראות את הצלחתן הפנמונלית של מיזמים בתחום השכרת חללי עבודה , כמו Airbnb, SpaceX WeWork. זו האחרונה שמובלת על ידי קרן הון הסיכון האגדית סופנטבנק, נסתה לגייס הון באפריל 2018, לפי שווי שוק של 35 מיליארד דולר! הערכה היא כי מאז הקמתה גייסה החברה יותר מ־6 מיליארד דולר! מדהים.

כדי לקבל פרופורציה ,שווי השוק של אלעל , חברה ותיקה המעסיקה למעלה מ35,000 מוערך באזור ה-160 מליון דולר בלבד.

האם החברות שהוזכרו מציגות חדשנות רעיונית או עסקית ? ברור שלא.  חברות שמציעות פיתרון דומה קיימות בשוק מזה עשרות שנים, חלקן מצליחות יותר וחלקן פחות.     

חדשנות טכנולוגית של הסטארט-אפ

האם הסיבה להצלחה של סטארט-אפ מבוססת על היכולת להציג לשוק חדשנות טכנולוגית? גם נראה נראה שיש הרבה דוגמאות לחברות מצליחות שרחוקות מזה.

הדוגמה הבולטת ביותר היא פייסבוק, שהפכה את היזם שלה מארק צוקרברג לסטראטאפיסית המיליארדר הצעיר ביותר בכל הזמנים.

מה שיותר מדהים לגבי פייסבוק היא קצב הגידול שלה. בספרו של בן מזריץ משנת 2009 , 5 שנים אחרי הקמתה הוא מנסה לספר על ההצלחה המטאורית של פייסבוק. בזמן כתיבת הספר , היו לחברה 350 מליון משתמשים ושווי השוק שלה עמד על 15 מיליארד דולר. כיום יש לפייסבוק למעלה מ-1.5 מילארדי משתמשים שווי השוק שלה מתקרב ל-500 מיליארד דולר !

חבל שלא רצתי לקנות את המניות שלה אחרי שסיימתי לקרוא את הספר:)

אין ספק שפייסבוק היא אחת מהחברות הטכנולוגיות המשפיעות ביותר בעשור האחרון. אבל מה? קשה לאמר שהכוח שלה נובע מחדשנות טכנולוגית. זה נכון שהיא עוסקת בשנים האחרונות ברכישה של חברות טכנולוגיות, אבל ליבת העסקים שלה מבוססת על אתר דיגיטלי סטנדרטי. נקודה.  

לדעתי לפחות, גם החדשנות הרעיונית/ עסקית של פייסבוק מוטלת בספק. הרבה מאד משקיעים שאני מכיר לא היו מעלים בדעתם להשקיע אפילו מיליוני דולרים ספורים ביזם עם רעיון הזוי להקים אתר חינמי לחלוטין לפני עשור. על פניו, נראה כי כוח ההצלחה של פייסבוק נובע מתיזמון ומאיכות היזמים שהובילו אותה בראשית דרכה.  

איכות היזמים של הסטארט-אפ

אז אולי בעצם סוד ההצלחה של סטארט-אפ תלויה אך ורק באיכות היזמים שלה?

ברור מעליו שלאיכות היזמים קיימת השפעה משמעותית על הצלחתו של מיזם טכנולוגי או סטארט-אפ. אבל את אותה טענה בדיוק אפשר להציג לגבי יזמים מוכשרים בעסקים קטנים , בתעשייה וכדומה. נראה כי איכות היזמים עשויה להעצים משמעותית את ההצלחה של מיזם, אבל לא ברור האם היא הסיבה הראשונית לפריצה או להצלחה.

בחלק הבא של המאמר נעסוק בהיבטים נוספים היכולים להשפיע על הצלחתם של סטראטאפים.

כתב :אבי לבנטל

מאמרים קשורים

תגובות

mood_bad
  • אין עדיין תגובות
  • הוסף תגובה