תוכנית עסקית למשקיע-חלק ב'

חשיבותה של תמצית המנהלים ככלי שיווקי.

הכנת תוכנית עסקית למשקיע הוא אתגר חשוב מאד בתהליך גיוס הון.

בחלק הראשון של המאמר התייחסנו לחשיבותה הרבה של תמצית המנהלים ככלי שיווקי והסעיפים המהותיים ביותר בתוכה ובתוכנית העסקית.

בחלק זה נמשיך להתייחס לסעיפים נוספים שצרכים להופיע בתוכנית העסקית למשקיע.

ושוב, חשוב לי להעביר את המסר כי משקיע לא בוחן אותכם על המקצועיות שלכם בהכנת תוכנית עסקית, אלא מתעניין אך ורק בהבנה של האטרקטיביות של המיזם.

קבוצת היזמים.

לאחר שהמשקיע התרשם מהצורך והפתרון שלכם, השלב הבא מבחינת המשקיע הוא להבין האם ניתן לממש אותו.

בהנחה שסכום הגיוס שאתם דורשים הוא במסגרת היכולות של המשקיע, המבחן של יכולת מימוש הרעיון מיוחסת לאיכות קבוצת היזמים.

במילים אחרות , האם קבוצת היזמים מסוגלת ל"דחוף" אותן בשלבים הראשונים, והדגש הוא על השלבים הראשונים. וכפי שמשקיעים אוהבים להגיד "אנחנו משקיעים באנשים".

אולי זה מפתיע, אבל משקיעים הם בני אדם לכל דבר…הם יעדיפו להשקיע ביזמים שנתפסים "טאלנטים" כמו בוגרי 8200 ותלפיות.

כנראה שבוגרי יחידות עילית הם אנשים חכמים, אבל זה עדיין לא אומר כלום על האיכות שלהם כיזמים או אנשים.

במילים אחרות, החשיבות של היזמים היא לוא דווקא באינטיליגנצייה שלהם, אלא ביכולות והניסיון שלהם בתחום המיזם.

ולכן, כאשר אתם מספרים על עצמכם בכמה שורות, חשוב להבליט את היתרון שלכם במיזם.

לצורך הדוגמה, אם מדובר באפליקציה חדשה ללימוד אינטראקטיבי של נגינה על כלים, הייתי מצפה כי היכולות של היזמים תהיה מתחום התוכנה והמוסיקה. 

דרך אגב, השוק הזה נראה דיי צפוף והנה דוגמה לאפליקציה בתחום.

בדוגמה שהצגתי , לא הייתי מגיע לפגישה עם משקיעים לפני שצירפתי דמות ידועה בתחום המוסיקה לקבוצת היזמים או כחבר בהנהלת המיזם. 

צעד כזה בפירוש ישדרג את האטרקטיביות שלכם, ויכול למנוע "התנגדויות" מצד המשקיע.

לדוגמה: "פניתם לאנשים בתעשייה לשמוע את דעתם? " או "למה לא פניתם?". או "יש משהו מתעשיית המוסיקה שאפשר לפנות אליו?".

לסיכום, כחלק מהכנת התוכנית העסקית למשקיע עליכם גם לחשוב "למכור את עצמכם" ועל "התנגדויות" או שאלות שיצוצו בקשר לקבוצת היזמים

מודל עסקי וחשיבותו בתוכנית העסקית למשקיע

פיתוח מודל עסקי למיזם הנו החלק המורכב ביותר בתוכנית העסקית למשקיע.

בעוד שבמרבית הסעיפים בתוכנית נדרש ממכם לאסוף מידע ולהציגו בצורה "אטרקטיבית", פיתוח מודל עסקי דורשת הבנה טובה של השוק וחשיבה מעמיקה.

למרות שיצירתיות היא חשובה, עדיף לפתח מודל עסקי "שמרני. ואסביר.

במיזם שהייתי מעורב בו בארה"ב , ביקשו מאיתנו נציגי קרן ההשקעות להציג בפניהם מודל עסקי, כשלב מתקדם בהצגת המיזם לאישור וועדת ההשקעות של הקרן.

השקעתי מאמצים עצומים לפתח מודל עסקי חדשני והצגתי אותו לאחר כשבוע לנציגי הקרן. להפתעתי עלו הרבה התנגדויות למודל. השאלה העקרית הייתה "איך אתה יודע שהוא יעבוד?"

כלומר , בכך שבניתי מודל חדשני הגדלתי בעצם את אי הוודאות לגבי הכנסות החברה, מאחר והמודל העסקי טרם נבדק בשוק.

יש לזכור כי על סמך המודל העסקי, אנו ננסה לייצר את מודל ההכנסות לחברה ובמידה והמודל העסקי איננו ודאי כך גם ההכנסות העתידיות.

לכן, כדי לייצר מודל עסקי לאפליקציה שהוזכרה לניגון על כלי נגינה, ראשית אנסה ללמוד את המודלים העסקיים המקובלים של השחקנים בשוק.

נשמע מסובך, אבל בעזרת האינטרנט ניתן להגיע למידע איכותי בנושא ,תוך שעות ספורות.

אני ממליץ לשם את הנתונים את "המתחרים" בתוך טבלה , כאשר הפרמטרים העקריים יהיו גודל , מודל עסקי ואולי כמה מילים על המוצר.

נכון שגלשנו לסעיף של ניתוח מתחרים, אבל זה הזמן לציין שסעיף נפרד וארוך לניתוח מתחרים נראה לי מיותר. 

ציון שם החברה/מתחרה וקישור לאתר שלו ברשת, תעשה את העבודה.

הטבלה שציינתי חייבת להיות חלק מהפרזנטציה למשקיע , ועל זה אפרט במאמר נפרד.

 

 

תמצית תוכנית עסקית.

המסר העיקרי שחשוב לי להעביר לקורא, במסגרת המאמצים בהכנת תוכנית עסקית למשקיע , הוא להשקיע את הזמן שלנו בסעיפים החשובים באמת.

אנחנו חיים בעידן של עודף מידע , והקושי הוא לא בהשגת המידע , אלא באיכות ובתמציות שלו.

מבחינה "שיווקית" אני נוהג לכתוב בכותרת של התוכנית "תמצית תוכנית עסקית" .

וכך ברור לקורא שמצד אחד אני מודע לכך שהיא יכולה להיות הרבה יותר מפורטת, אבל מהצד השני החלטתי להציג גרסה תמציתית שלה.

כתב: אבי לבנטל

 

מאמרים קשורים

תגובות

mood_bad
  • אין עדיין תגובות
  • הוסף תגובה